برهان حقیقی برهان لمی

برهان بر دو قسم است: 1. برهان لمی که از علت به معلول پی می بریم؛ 2. برهان انی که از معلول پی به علت می بریم. به نظر می رسد که این دومی مستحیل است؛ چرا که آن چه در برهان انی ثابت می شود یقین به علت نیست.
توضیح این که در برهان انی گفته می شود: هذا مکتوب. کل مکتوب فله کاتب. فلهذا المکتوب کاتب. در حالی که باید در کبری گفته شود: «کلّ مکتوبٍ فهو کاتب» و این قضیه غلط است. در حقیقت ما «هذا» داریم که اصغر و یک «مکتوبٌ» که آن  اوسط است. در قضیه می خواهیم کاتب یعنی علت را ثابت کنیم، ولی مکتوب را اثبات می کنیم. بله از بیرون می دانیم که میان مکتوب و کاتب تلازم است؛ یعنی بین «له کاتب» و «مکتوبٌ» تلازم است ما از احدالمتلازمین پی به ملازم دیگر می‌بریم. به هر حال، برهان انی جز از راه تلازم نمی تواند علت را برای ما اثبات کند.
پس در برهان از معلوم پی به علّت بردن مستحیل است  و آن مقداری که معهود است از احدالمتلازمین پی به ملازم دیگر می‌بریم. بنابراین در حقیقت آن برهان اساسی تنها برهان لمّی است که از علت به معلول پی می بریم.

/ 1 نظر / 11 بازدید
iAlexa.ir

www.iAlexa.ir افزايش بازديد سايت و وبلاگ شما افزايش رنك الكسا سايت و وبلاگ شما افزايش رنك گوگل سايت و وبلاگ شما قانوني شرعي حلال مورد تاييد الكسا مورد تاييد گوگل وبمستر عضويت 100% رايگان و آسان سريع در 5 ثانيه ! هديه ويژه : 20000 هزار بازديد واقعي با آي پي هاي مختلف از سايت و يا وبلاگ شما فقط 5 هزار تومان به همراه خريد آنلاين !! فقط تا آخر هفته . بازديد بيشتر = اعتبار بيشتر = موفقيت بيشتر شما www.ialexa.ir